کدخبر : 7347 تاریخ انتشار :
A

شمشیربازى اولین سهمیه تیمى المپیک را ربود

شمشیربازى اولین سهمیه تیمى المپیک را ربود

شمشیربازى ایران در اسلحه سابر موفق شد اولین سهمیه تیمى ورزش کشورمان در المپیک ٢٠٢٤ پاریس را به دست آورد

به گزارش ورزش 360، کسب سهمیه تیمى المپیک سى و سوم در جام جهانى بوداپست مجارستان باعث شد چهار شمشیرباز اسلحه سابر ایران به ٢٠٢٤ پاریس راه یابند و غیر از رقابت براى یکى از مدال‌هاى طلا، نقره و برنز تیمى، سه نفر از تیم چهارنفره شمشیربازى کشورمان نیز بتوانند براى سه مدال انفرادى در جدول مبارزه المپیک قرار گیرند تا این رشته ورزشى در بهترین حالت ممکن شانس و فرصت کسب یک مدال تیمى و سه مدال انفرادى را در المپیک پیش رو به خود اختصاص دهد.

شمشیر بازان سابر کشورمان که تا قبل از آخرین جام جهانى به میزبانى بوداپست با ٢٤ اختلاف امتیاز نسبت به ژاپنى‌ها در رده هفتم رنکینگ المپیکى و یک پله بالاتر از رقیب سمج خود قرار داشتند در جدول سى و دو تیمى اردن را ٤٥ بر ٢١ از پیش روى برداشتند تا با شکست ٤٥ بر ١٤ ایرلند مقابل ژاپن هر دو به جمع شانزده تیم برتر صعود کنند.

در مرحله یک شانزدهم ایران با شکست دوباره ٤٥ بر ٣٨ رقیب نزدیک آفریقایى خود یعنى مصر به جمع هشت تیم برتر صعود کرد اما ژاپنى‌ها با شکست ٤٥ بر ٣٧ مقابل رومانى از راه یابى به جمع هشت تیم بازماندند تا سهمیه تیمى کشورمان براى المپیک ٢٠٢٤ پاریس قطعى شود.

به این ترتیب و با این نتایج اختلاف ٢٤ امتیازى ایران و ژاپن براى کسب سهمیه المپیک به سود ایران افزایش یافت تا شاهد کسب نخستین سهمیه تیمى المپیک توسط شمشیربازان براى ورزش کشورمان باشیم.

کریستین بائور فرانسوى تا پایان المپیک تمدید کرد

علیرضا پورسلمان رئیس فدراسیون شمشیربازى شب گذشته و قبل از برگزارى رقابت‌هاى تیمى جام جهانى در بوداپست با کریستین بائور فرانسوى به عنوان سکان‌دار فنى تیم ملى تا بعد از المپیک به عنوان یکى از سرشناس‌ترین مربیان جهان به تفاهم رسید تا این مربى مشهور هدایت شمشیربازان اسلحه سابر ایران را در پاریس برعهده داشته باشد.

حرف‌هاى امیدبخش آقاى سرمربى با ورزش سه

کریستین بائور سرمربى سرشناس فرانسورى دنیاى شمشیربازى که هدایت شمشیربازان کشورمان را در بخش‌هاى تیمى و افرادى المپیک ٢٠٢٤ پاریس برعهده خواهد داشت حرف‌هاى امیدبخشى را در گفت و گوى اختصاصى با ورزش سه بیان کرد.

سرمربى مشهور فرانسوى تیم شمشیربازى در المپیک سى و سوم به ورزش سه گفت: ایران شایستگى کسب مدال در المپیک را دارد، با این تیم کار بزرگى مى‌توانیم انجام دهیم، شمشیربازان ایرانى بهتر از اینها که تا به حال دیده‌اید هم مى‌توانند کار کنند.

حسرت که در ٢٠١٦ ریو و ٢٠٢٠ توکیو بر دل ماند

شمشیربازى ایران در اسلحه سابر و در بیش از یک دهه‌ى اخیر با سرمربیگرى "پیمان فخرى" به افتخارات بسیارى دست یافت و حتى تا آستانه‌ى کسب مدال ارزشمند المپیک ٢٠١٦ نیز پیش رفت که اگر اشتباهات فاحش داورى گریبان "مجتبى عابدینى" را نمى‌گرفت، مقام چهارمى او در ریو بى شک جایش با سکونشینى و کسب مدال المپیک عوض مى‌شد.

در المپیک ٢٠٢٠ توکیو نیز تیم ایران با هدایت پیمان فخرى در حال صعود از مرحله یک چهارم نهایى به نیمه نهایى بود که با اعمال نفود "مدهت البکرى" داور مصرى، شمشیربازان سابریست ایران با شکست ٤٤ بر ٤٥ مقابل ایتالیا به نیمه نهایى راه نیافتند.

فدراسیون جهانى شمشیربازى بعد از المپیک ٢٠٢٠ توکیو با بررسى نحوه قضاوت این داور مصرى، او را مادم العمر به صورت رسمى از داورى محروم کرد.

در المپیک ٢٠٢٠ توکیو شمشیربازى ایران با درخشش سابریست‌هاى کشورمان در آستانه کسب مدالى تاریخى در بخش تیمى، دیدار جنجالى خود را در مرحله یک چهارم نهایى و براى رسیدن به نیمه نهایى و جمع چهار تیم برتر با اعمال نفوذ داورى به ایتالیا واگذار کرد.

مسابقه‌اى که به یکى از نقطه‌هاى سیاه در تاریخ رقابت‌هاى شمشیربازى المپیک تبدیل شد تا دست ایران با اعمال نفوذ ایتالیایى‌ها به عنوان یکى از قدرت‌هاى بلامنازع شمشیربازى دنیا از مدال ارزشمند المپیک کوتاه بماند.

کاپیتان تیم ملى و اولین مدال ورزش ایران در ١٤٠٣

على پاکدامن با ٣٣ سال سن که از سال ٢٠٢٠ کاپیتان تیم ملى سابر به حساب مى‌آید شش مدال از رقابت‌هاى قهرمانى آسیا در رده سنى جوانان و امید، چهار مدال در بازی‌هاى آسیایى، هشت مدال در جام جهانى و ١٤ مدال در قهرمانى بزرگسالان به دست آورده که در مجموع ٣٢ مدال انفرادى و تیمى به حساب مى‌آید.

کاپیتان تیم ملى سال ٢٠٢٣ میلادى را با طلاى بسیار ارزشمند انفرادى قهرمانى آسیا به پایان برد، مدالى که در طول تاریخ رقابت‌هاى انفرادى شمشیربازى اسلحه‌هاى سابر، اپه و فلوره تنها دو بار دور گردن شمشیربازى ایرانى جا خوش کرده است.

تنها طلاهاى انفرادى شمشیربازى ایران در آسیا:

١٩٩٩ توسط پیمان فخرى در نانجین چین - سابر

٢٠٢٣ توسط على پاکدامن در ووشى چین - سابر

على پاکدامن سال ٢٠٢٤ میلادى که زمستان ١٤٠٢ را در بر گرفت را نیز طوفانى آغاز کرد تا با کسب مدال برنز انفرادى جام جهانى گرجستان اولین مدال کشورمان در این سال میلادى را توسط یک شمشیرباز به ورزش ایران هدیه کند.

جالب اینکه اولین مدال ورزشى سال ١٤٠٣ شمسى را نیز به مانند نخستین مدال سال ٢٠٢٤ در زمستانى که گذشت، کاپیتان تیم ملى شمشیربازى در روز گذشته یعنى چهارم فروردین با کسب مدال برنز انفرادى جام جهانى بوداپست مجارستان کسب کرد.

مدالى که باعث شد پیام تبریک کیومرث هاشمى وزیر ورزش و جوانان در کنار پیام کمیته ملى المپیک صادر شود و نوید سالى خوش براى ورزش کشور در عرصه‌ها و رشته‌هاى مختلف ورزشى را آرزو کند.

علیرضا پورسلمان پویایى و حمایت در مدیریت

رئیس یزدى و جدید فدراسیون که از شهریور ١٤٠١ بر مسند مدیریت این رشته ورزشى نشسته است تمام تلاش خود را براى حفظ موجودیت قابل اتکاء شمشیربازى ایران به ویژه در اسلحه سابر و ارتقاى آن به کار بسته است.

شمشیربازى با جذب اعتبارات خصوصى و تزریق پویایى در رقابت‌هاى قهرمانى آسیا، بازى‌هاى آسیایى هانگژو و رقابتهاى جام جهانى براى کسب سهمیه المپیک، عملکرد قابل دفاعى در سال ٢٠٢٣ و تا اینجاى ٢٠٢٤ در اسلحه سابر داشته است.

بى شک با کسب سهمیه تیمى المپیک توسط شمشیربازى حال باید حمایت کامل و جامعى براى موفقیتى که در ٢٠٢٤ پاریس محتمل خواهد بود توسط وزارت ورزش و کمیته ملى المپیک صورت گیرد.

شمشیربازى اسلحه سابر ایران بى تعارف توان کسب مدال در المپیک در هر دو بخش تیمى و انفرادى را دارد، احتمالى که نه اغراق است، نه بزرگنمایى و نه بالا بردن انتظارات از شمشیربازى یا تزریق فشار روانى تخریب کننده به شمشیربازان.

حالا نوبت قایقرانان است و والیبال

بدین ترتیب تنها دو فرصت محتمل دیگر براى کسب سهمیه تیمى المپیک ٢٠٢٤ پاریس براى ورزش کشورمان باقى مانده است،

جایى که قایقرانى در قایق‌هاى روئینگ دو نفره زنان و کانو کانادایى دو نفره مردان در کنار والیبال مى‌توانند از حیثیت ورزش‌هاى تیمى و توپى دفاع کنند تا نوار کسب سهمیه‌هاى المپیک رشته‌هاى تیمى براى اعزام به بزرگترین آوردگاه ورزش جهان ادامه یابد.

ورزش ایران در المپیک‌هاى سال دو هزار تا امروز با سه رشته بسکتبال، والیبال و شمشیربازى توانسته سهمیه تیمى حضور در المپیک را به خود اختصاص دهد.

بسکتبال در المپیک‌هاى ٢٠٠٨ و ٢٠٢٠، والیبال در ٢٠١٦ و ٢٠٢٠ و شمشیربازى هم در ٢٠٢٠ و حال ٢٠٢٤ پاریس توانسته‌اند سهمیه تیمى را براى ورزش ایران به دست بیاورند.

راه یابى تیمى رشته شمشیربازى به المپیک ٢٠٢٤ پاریس باعث شد تا ورزش ایران در سه دوره‌ى متوالى نماینده تیمى در المپیک داشته باشد.

در دو المپیک دو هزار سیدنى و ٢٠١٢ لندن ورزش ایران تنها در ورزش‌هاى انفرادى نماینده داشت و ورزش‌هاى تیمى نتوانستند سهمیه‌اى کسب کنند.

کسب سهمیه المپیک ٢٠٢٤ پاریس براى والیبال در هاله‌ای از ابهام است و احتمال تحقق آن به حداقل رسیده است اما هنوز کورسوى امیدى باقى است و شانس قایقرانان را نیز که اواخر فروردین در شرق آسیا باید به آب بزنند براى کسب سهمیه کم نیست.

حال باور کنیم شمشیربازى شانس مدال است

با توجه به بررسى شرایط امروز ورزش ایران براى حضور در المپیک ٢٠٢٤ آنهم با تکیه و توجه به نتایج نه چندان راضى کننده رشته‌هاى مختلف ورزشى کشورمان در بازی‌هاى آسیایى ٢٠٢٢ هانگژو، نباید به رشته‌اى مثل شمشیربازى که فرصت بسیار مطلوبى براى کسب مدال تیمى در آوردگاه پاریس است، بى توجه بود.

راه والیبال براى رسیدن به پاریس بسیار سخت است، فوتبال، بسکتبال، هندبال و واترپلوى ایران هم راهى به المپیک نیافته‌اند، قایقرانى هم در صورت کسب سهمیه روئینگ دو نفره زنان و کانوى دو نفره مردان را نمى‌توان شانس مدال در پاریس به حساب آورد.

به این ترتیب تنها فرصت باقى مانده تیمى ایده آل و مطلوب براى کسب مدال المپیک، در شمشیربازى است و روزنه‌ى کورسوى والیبال.

کمیته ملى المپیک و وزارت ورزش بى شک باید تمام توان خود را براى حمایت از شمشیربازى به کار ببندند تا ورزش ایران حداقل امید به کسب اولین مدال تیمى و حتى انفرادى را در بازی‌هاى المپیک ٢٠٢٤ پاریس داشته باشد.

مدال‌هایى در شمشیربازى که براى اولین بار در تاریخ سى و سه دوره بازی‌هاى المپیک مى‌تواند نصیب ورزش ایران شود، همانطور که پیش از این در دو و میدانى با احسان حدادى، تیراندازى با جواد فروغى و کاراته با سجاد گنج زاده نقره و طلاى المپیک را در ٢٠١٢ لندن و ٢٠٢٠ توکیو کسب کردیم.

آوردگاهى که تمام امید ورزش ایران به مدال آورى کشتى گیران آزاد، فرنگى و تکواندوکاران دوخته شده است و البته شاید درخشش کشورمان در رشته‌اى تازه راه یافته به المپیک مانند ماده‌ى سرعت سنگنوردى توسط رضا علیپور و یا کسب تک مدال‌هایى آنهم با احتمالى ضعیف در تیراندازى و وزنه بردارى.

منبع ورزش3
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار