کدخبر : 11038 تاریخ انتشار :
A

تکلیف یک ادعای جنجالی در لیگ ایران مشخص شد

تکلیف یک ادعای جنجالی در لیگ ایران مشخص شد

برخلاف ادعای جنجالی نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال، همچنان قانون بازی رودررو در فوتبال ایران ملاک است.

به گزارش ورزش 360، فوتبال باشگاهی ایران در سالیان گذشته با یک اصلاح قانونی مهم مواجه شد؛ تغییر ملاک ارزیابی عملکرد تیم‌ها در شرایط برابری امتیاز، از سنجش تفاضل گل به بررسی عملکرد تیم‌ها در بازی رودررو. این موضوع در لیگ بیست‌ویکم باعث قهرمانی زودهنگام استقلال شد و همچنین زمینه‌ساز حضور ذوب‌آهن بالاتر از آلومینیوم شد. در فصل گذشته هم اجرای این قانون، فولاد خوزستان را بالاتر از آلومینیوم اراک در جدول کلی رقابت‌ها جای داد اما در فصل جدید، حواشی زیادی پیرامون اجرای قانون بازی رودررو ایجاد شده است.

سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ که گفته می‌شود از سمتش کناره‌گیری کرده، مدعی شد که در صورت برابری امتیازات، تفاضل گل ملاک است و این موضوع پیش از آنکه فصل جدید لیگ برتر آغاز شود، از طریق نامه رسمی به 16 تیم لیگ برتری اعلام شده است. بلافاصله بعد از مصاحبه جنجالی و خبرساز مهدی، منصور قنبرزاده، نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال با رد اظهارات او گفت: «مصوبه هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال صراحتاً اعلام کرده که در صورت برابر شدن امتیازات، تفاضل گل ملاک قرار گیرد و این مصوبه برای هیات‌رئیسه قبلی فدراسیون بود و اصلاً اصلاحی روی آن انجام نشد! چون سوالاتی برای برخی تیم‌ها به‌وجود آمده بود، آن‌ها مکاتبه کردند و سازمان لیگ پاسخ آن‌ها را داد تا ابهامات برطرف شود».

قانونی که نماینده بندرعباس را به لیگ دسته سوم فرستاد!

مسابقات لیگ برتر و لیگ دسته اول فوتبال ایران هنوز به پایان کار خود نرسیده است اما در حالی پرونده لیگ دسته دوم فوتبال ایران در فصل 03-1402 بسته شد که قانون بازی رودررو بسیار سرنوشت‌ساز شد؛ به‌طوری‌که در جدول نهایی گروه اول لیگ دسته دوم، در کنار کیان سام ساری و شهرداری بم که سقوط‌شان به لیگ دسته سوم مسجل شده بود، تیم‌های تهران یاسا، شهرداری بندرعباس، شهدای رزکان کرج و فولادنوین اهواز با یکدیگر هم‌امتیاز شدند و فصل را با کسب 30 امتیاز از 26 مسابقه به پایان بردند.

تهران یاسا تفاضل 10- داشت، شهرداری بندرعباس تفاضل 1- را در کارنامه خود می‌دید، تفاضل تیم شهدای رزکان کرج صفر بود و فولادنوین اهواز هم با تفاضل 4+ به کار خود در لیگ دسته دوم فوتبال ایران پایان داد. طبق اظهارات جنجالی قنبرزاده، باید تیم تهران یاسا به عنوان سومین تیم سقوط کننده راهی لیگ دسته سوم می‌شد اما بعد از برابری امتیازات 4 تیم، عملکرد آن‌ها در بازی رودررو مقایسه و سرانجام مشخص شد که تیم شهرداری بندرعباس باید فصل آینده در لیگ دسته سوم حضور یابد تا رسماً ادعای جنجالی نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال نقض شود.

اگر امتیازات سرخابی‌ها برابر شود، ملاک تفاضل گل است!

منصور قنبرزاده در حالی مدعی اعمال قانون تفاضل گل برای مقایسه رتبه تیم‌ها شده بود، که بررسی موشکافانه قوانین وضع شده نشان می‌دهد که ملاک اصلی حضور تیم‌ها در جدول رده‌بندی در وهله نخست، عملکرد آن‌ها در بازی رودررو است و در صورتی‌که تیم‌ها در بازی رفت‌وبرگشت با نتیجه تساوی کار خود را به پایان برده باشند، در این‌صورت تفاضل گل اعمال خواهد شد. بهترین مثال برای این موضوع، روند نتیجه‌گیری تیم‌های استقلال و پرسپولیس در فصل جاری لیگ برتر فوتبال ایران است.

استقلال و پرسپولیس در حالی با یک امتیاز فاصله در کورس قهرمانی لیگ بیست‌وسوم کار خود را پیش می‌برند که در بازی رفت‌وبرگشت در فصل جاری، آن‌ها به نتیجه تساوی مقابل هم رضایت داده‌اند. در حالی‌که بحث قانون گل زده در خانه حریف مطرح بود اما این قانون اجرایی نمی‌شود و با توجه به تساوی در بازی رفت‌وبرگشت، در صورتی‌که در 3 هفته پایانی فصل، امتیازات دو تیم برابر شود، تفاضل گل ملاک قرار می‌گیرد و بعد از آن‌هم در صورت برابری تفاضل گل، نوبت به شمارش گل‌های زده تیم‌ها می‌رسد.

منبع: فوتبال ۳۶۰

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار