کدخبر : 6785 تاریخ انتشار :
A

حذف مهناز ذکایی و اثبات زینتی بودن حضور زنان در فوتبال ایران

حذف مهناز ذکایی و اثبات زینتی بودن حضور زنان در فوتبال ایران

یک هفته مانده به دربی خبر حضور داوران زن ایرانی در تیم داوری دربی به مهم‌ترین و جذاب‌ترین خبر این دیدار حساس تبدیل شد. اما فقط چند روز کافی بود تا این شادی و هیجان رنگ ببازد.

ورزش 360 - هفته‌ی گذشته و در آستانه‌ی دربی پایتخت اعلام شد که دو داور زن در اتاق VAR به قضاوت دربی کمک خواهند کرد. اگر سوپرایز بزرگ دربی قبلی پایتخت استفاده از تکنولوژی کمک داور ویدیویی بود فدراسیون فوتبال تلاش کرده بود با اضافه کردن دو داور زن به تیم داوری دربی برای این بازی هم هیجان بیشتری ایجاد کند. 

به گزارش ورزش 360، استقبال عمومی از این خبر بسیار زیاد بود و مهناز ذکایی و مهسا قربانی برای چند روز به سوژه‌های اصلی رسانه‌های ورزشی ایران تبدیل شدند. اما چنانکه می‌دانید کمی بعد از این اعلان بود که داورانی از تاجیکستان جایگزین داوران زن ایرانی شدند. علت این ماجرا انتشار تصویری از مهناز ذکایی با ادوات هواداری پرسپولیس بود. انتشار این عکس موجب شد تا فدراسیون فوتبال برای دوری از هر گونه شائبه‌ی هواداری، تیم داوری تصمیم بگیرد مهناز ذکایی را کنار بگذارد و این فرصت را در اختیار داورانی از تاجیکستان قرار دهد. 

به این ترتیب فرصتی مهم و تاریخی از داوران زن در فوتبال ایران گرفته شد. از آنجایی که به خودی خود دیدار دو تیم استقلال و پرسپولیس در این مدت با شایعات و حواشی زیادی همراه بوده و حتی تصمیم تیم داوری ویدئویی در بازی قبلی در خصوص پنالتی دقایق پایانی استقلال با حواشی فراوانی مواجه شد طبیعی است از این تصمیم فدراسیون پسش از دربی باید حمایت کرد و کنار گذاشتن این داور شاید به تنهایی بخش زیادی از بیانیه‌های بعد از دربی را از بین ببرد اما واکاوی بیشتر این ماجرا اتفاقاتی را نمایان می‌کند که به خوبی نشان می‌دهد حضور زنان در فوتبال ایران در عرصه‌های گوناگون تزئینی است.

تصور منتشر شده از مهناز ذکایی به سال ۱۳۹۷ باز می‌گردد. جایی که پرسپولیس در تهران و در فینال لیگ قهرمانان آسیا میزبان کاشیما بود. در آن بازی رئیس فدراسیون جهانی فوتبال هم در ورزشگاه حاضر بود و در یک اتفاق تاریخی اجازه حضور زنان در ورزشگاه صادر شده بود. با این حال این اجازه محدود بود و همه‌ی علاقه‌مندان زن پرسپولیسی نتوانستند از آن استفاده کنند. در واقع این حضور ویترینی بود که فدراسیون مقابل اینفانتینو چیده بود تا به او بگویید که زنان هم در ایران اجازه حضور در ورزشگاه را دارند. 

در آن زمان زنان زیادی که نتوانسته بودند در ورزشگاه حاضر شوند اعلام کرده بودند که این حضور گزینشی است و بلیط‌ها در اختیار شهروندان عادی قرار نگرفته است اما کسی به این ادعاها توجهی نکرده بود. حالا با اتفاقی که برای مهناز ذکایی رخ داده و واکنش او که می‌گوید آن روز در ورزشگاه جزء مدعوین بوده و به اختیار خود در جایگاه پرسپولیسی‌ها ننشسته است این شایعه رنگ واقعیت گرفته که زنان در برخی مسابقات به صورت گزینشی وارد می‌شوند.

حالا مهناز ذکایی که خودش روزی بخشی از پازلی بوده که حقی از سایر زنان فوتبال دوست ایرانی سلب کرده گرفتار اتفاقی شده که آینده کاری خودش را هم تحت تاثیر قرار داده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار