کدخبر : 10247 تاریخ انتشار :
A

اشتباه محض کادرفنی در خصوص حسن یزدانی

اشتباه محض کادرفنی در خصوص حسن یزدانی

محمد طلایى قهرمان جهان و اولین مربى ملى حسن یزدانى قبل از المپیک، اصل را ریسک نکردن مى‌داند چه بدون عمل جراحى چه با کتف جراحى شده.رفتن حسن یزدانی به مجارستان اشتباه است!

به گزارش ورزش 360، محمد طلایى یکى از قهرمانان دنیاى کشتى آزاد با سه مدال ارزشمند طلا، نقره و برنز قهرمانى جهان محسوب مى‌شود که در سطح مربیگرى پایه و بزرگسالان نیز کارنامه درخشانى بر جاى گذاشته و در حال حاضر حسن یزدانى، کامران قاسمپور، یونس امامى و علیرضا سرلک شاگردان مستقیم او در رده‌هاى نوجوانان، جوانان و بزرگسالان به حساب مى‌آیند.

در حال حاضر به غیر از مربیان سازنده که در سطح محلى، استانى و کشورى کاشف قهرمانان دنیاى کشتى به حساب مى‌آیند باید گفت ستاره‌هاى حال حاضر کشتى آزاد براى المپیک ٢٠٢٤ پاریس در سطح ملى کار خود را با مربیانى که مى‌بینید شروع کرده و این مربیان در سطوح مختلف ملى به ویژه سطح پایه بیشترین نقش را در سازندگى آنها بر عهده داشته‌اند.

و اما موضوع روز کشتى ایران بى‌شک در وهله اول شرایط حسن یزدانى براى حضور و کسب سومین مدال یل جویبار در بازی‌هاى المپیک است و بعد از آن کسب آخرین سهمیه کسب نشده در ٥٧ کیلوگرم در رقابت‌هاى ترکیه که این مأموریت مهم بر عهده علیرضا سرلک گذاشته شده است.

حسن یزدانى در سطح تیم‌هاى نوجوانان و جوانان ایران با سرمربیگرى محمط طلایى پا به میدان‌هاى بین‌المللى گذاشت و حتى با این سرمربى مدال طلاى قهرمانى ٢٠١٧ بزرگسالان جهان در پاریس را به گردن آویخت شهرى که حال در سال ٢٠٢٤ میزبان المپیک سى و سوم است و یل کشتى ایران نیز امید اول مدال طلاى آن براى کاروان ورزش ایران.

همچنین مدال‌هاى نقره و برنز سال‌هاى ٢٠١٥ و ٢٠١٨ حسن یزدانى در قهرمانى بزرگسالان جهان با حضور محمد طلایى به‌عنوان مربى در کادر فنى و طلاى ٢٠١٦ المپیک یل جویبار نیز با حضور محمد طلایى در اردوهاى قبل از اعزام به ریودوژانیرو کسب شده است.

محمد طلایى براى تحقق و کسب طلاى دوباره المپیک که بى‌شک از نگاه او حق حسن یزدانى به حساب مى‌آید معتقد است باید با تزریق آرامش اجازه دهیم او خود را بعد از جراحى کتف راست به درستى روى تشک پیدا کند.

طلایى که یکى از بااخلاق‌ترین، بروزترین و فنى‌ترین مربیان حال حاضر کشتى آزاد ایران به‌شمار مى‌رود در گفت‌وگوى اختصاصى با "ورزش سه" حرف‌هاى جالبى را در مورد حسن یزدانى و لزوم اعزام او به تورنمنت ساسارى ایتالیا به جاى مجارستان بیان کرد که خواندنش خالى از لطف نیست.

با توجه به لغو تورنمنت سرکیسیان ارمنستان که محسن کاوه سرمربى تیم ملى آن را براى روى تشک رفتن حسن یزدانى تا قبل از بازی‌هاى المپیک طبق قوانین چرخه انتخاب کرده بود این روزها چالش بزرگى ذهن همه را درگیر کرده است، اینکه آیا تورنمنت رنکینگ‌دار مجارستان انتخاب درستى با توجه به عمل جراحى کتف محسوب مى‌شود؟

قانون کشتى این است کسى که آسیب دیده، ضرب خورده، عمل جراحى کرده، یک فوق ستاره عنوان‌دار است آن‌هم با ٩ مدال المپیک و جهان منطقى و حرفه‌اى به نظر نمى‌آید دو ماه مانده به المپیک به تورنمنتى سنگین که رنکینگ‌دار است اعزام شود و بدنش به بدن حریفان اصلى بخورد.

یعنى از نگاه شما اعزام هفدهم خرداد ١٤٠٣ حسن یزدانى به تورنمنت مجارستان کار اشتباهى به حساب مى‌آید؟

اعتقاد من این است که اصل در کشتى یعنى اعزام حسن یزدانى به تورنمنتى سبک‌تر براى بحث آمادگى و محک خوردن بدنى، از نگاه بزرگان کشتى هم این کار درست است که شرایطى را ایجاد کنیم که فشار روانى و احتمال هر ریسک جبران ناپذیرى پایین بیاید.

در حال حاضر حسن یزدانى براى رسیدن به سومین مدال المپیک خود و سرافرازى دوباره کشتى در ورزش ایران با درخشش در بازی‌هاى المپیک نیازمند چیست؟

حسن تنها نیاز به تمرکز و آرامش دارد، اینکه بعد از عمل جراحى کتف دست راست که شش ماه از آن مى‌گذرد بتواند خود را پیدا کند. با انجام کشتى‌هاى سنگین آن‌هم با حریفان اصلى نباید ریسک کرد و آن را باید گذاشت بر روى تشک اصلى المپیک.

البته این موارد که به‌عنوان اصل مطرح مى‌کنید در مورد حسن یزدانى با ٩ مدال المپیک و جهان صدق مى‌کند دیگر، نسخه براى کشتى‌گیر دیگرى که جوان است قطعا فرق دارد؟

دقیقا، در حال حاضر حسن یزدانى با آن همه عنوان قلمروى خود را در کشتى جهان داراست که شکار باید وارد آن شود نه اینکه حسن را قبل از المپیک به مصاف با حریفان اصلى‌اش یا روس‌ها در تورنمنتى رسمى بفرستیم. به اصطلاح شیر در قلمروى خودش مى‌ماند تا شکار پا در آن بگذارد نه اینکه براى شکار به قلمروى دیگرى وارد شود.

پس با این اوصاف نباید حسن تا المپیک در تورنمنتى بین‌المللى به میدان برود؟

نه این هم درست نیست، در حال حاضر بهترین اتفاق حضور و اعزام حسن یزدانى به تورنمنت سبک‌تر ساسارى ایتالیاست که ٢٦ خرداد ١٤٠٣ و یک هفته بعد از تورنمنت رنکینگ‌دار مجارستان برگزار مى‌شود. حسن یزدانى در حال حاضر رنکینگ چهارم جهان را در اختیار دارد و نیازى به کسب امتیاز ندارد بلکه دیگر کشتى‌گیران مثل آرون بروکس که تیلور را برده و در رنکینگ جهانى جایى ندارد شاید به تورنمنتى رنکینگ‌دار نیازمند باشد.

یعنى تورنمنت ساسارى ایتالیا را براى محک بین‌المللى حسن یزدانى و مشخص شدن وضعیت بدنى‌اش بعد از عمل جراحى و قبل از المپیک بهتر از مجارستان مى‌دانید؟

بله و بى‌شک آقا محسن کاوه سرمربى تیم ملى و آقاى علیرضا دبیر که خودشان به‌عنوان رئیس فدراسیون قهرمان المپیک و جهان هستند به این موضوع اشراف فنى دارند و واقفند. قطعا تصمیم درستى گرفته خواهد شد، این‌کار که حسن یزدانى دو ماه مانده به المپیک به تورنمنت رنکینگ‌دار مجارستان اعزام شود کارى غیرفنى و اصولى به‌عنوان اشتباهى محض است.

کشتى‌گیرى که اول راه است باید در ترنمنت‌هاى سنگین و رنکینگ‌دار محک بخورد نه حسن یزدانى با ٩ مدال المپیک و جهان، مصاف با حریفان اصلى براى امثال حسن آن هم دو سه ماه مانده به المپیک باید در خود رقابت‌ها و تشک اصلى اتفاق بیفتد. انشاالله که رئیس فدراسیون و سرمربى تیم ملى با تکیه بر تجربه خود بهترین تصمیم را مى‌گیرند که به نفع کشتى ایران در المپیک پیش روى باشد.

پاریس و المپیک ٢٠٢٤ به نظر شما آخرین آوردگاه حسن یزدانى در کشتى خواهد بود؟

حسن ٢٩ سال دارد با ٩ مدال المپیک و جهان که دهمین مدال را در پاریس خواهد گرفت و حقش طلاست. بار روانى را براى او نباید بالا برد، از حسن یزدانى بهتر و حرفه‌اى‌تر نداریم، باید با برنامه‌ریزى درست شرایطى را در ورزش کشور ایجاد کرد که حسن تا ٣٣ سالگى بتواند ١٤ مدال المپیک و جهان را به کشتى ایران هدیه دهد.

او مى‌تواند تا المپیک ٢٠٢٨ آمریکا و در این المپیک هم روى سکو باشد، حسن یزدانى روى تشک کشتى کم فروشى نمى‌کند، همیشه حرفه‌اى کار کرده و یک عمر است از دایره خودش خارج نشده، او شدید زحمتکش است و کارش را به بهترین شکل روى تشک انجام مى‌دهد فقط نباید تمرکز و آرامشش را برهم زد.

سوال آخر؛ علیرضا سرلک هم در سطح ملى شاگرد شما بوده آیا مى‌تواند در ترکیه سهمیه ٥٧ کیلو را بگیرد تا تیم کشتى آزاد با ترکیب کامل به پاریس برود؟

علیرضا نقره قهرمانى جهان دارد و کشتى‌گیر بسیار نجیب و با اخلاقى است که على آرین به‌عنوان مربى برایش زحمات زیادى کشیده و با وجود آقا محسن کاوه و درایت سرمربى تیم ملى مى‌شود سهمیه گرفت. سرلک بچه الیگودرز است و یک لر با غیرت که اگر در قالب خودش در ترکیه ظاهر شود و خودباورى را از دست ندهد توانایى کسب سهمیه ٥٧ کیلوى المپیک را داراست.

 

 

منبع ورزش3
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار