کدخبر : 8793 تاریخ انتشار :
A

چرا تیم اوسمار بهتر از یحیی گل‌محمدی شد؟

چرا تیم اوسمار بهتر از یحیی گل‌محمدی شد؟

پرسپولیس درحالی نیم‌فصل اول را به پایان رساند که در رتبه سوم جدول مسابقات لیگ قرار داشت و فاصله‌اش با استقلال صدرنشین دو امتیاز و سپاهان یک امتیاز بود.

به گزارش ورزش 360، الان که 9 هفته از نیم‌فصل دوم مسابقات گذشته شاگردان اوسمار توانسته‌اند 10 امتیاز از سپاهان جلو بیفتند اما همچنان پشت سر استقلال قرار دارند با این تفاوت که فاصله‌شان از دو امتیاز به یک پوئن رسیده است. شاید در کمتر فصلی سابقه داشته که سرخابی‌ها به این شکل پابه‌پای یکدیگر امتیاز جمع کرده و با هم رقابت نزدیکی داشته باشند. پرسپولیس با اوسمار در نیم‌فصل دوم فقط یک تساوی مقابل استقلال رقیب اصلی‌اش و یک شکست را برابر آلومینیوم در کارنامه خود داشته و آبی‌پوشان هم غیر از دربی، مقابل مس رفسنجان و ملوان هم به تساوی دست یافتند. شاید اگر علیرضا بیرانوند در اراک آن اشتباه بزرگ را مرتکب نمی‌شد سرخابی‌ها هم‌اکنون در صدر جدول هم‌امتیاز بودند.

 5 امتیاز جلوتر از یحیی

پرسپولیس در نیم‌فصل اول فراز و نشیب زیاد داشت و بازی‌هایی را در ورزشگاه آزادی یا خارج از خانه مساوی کرد که طبیعتا الان باید حسرتش را بخورد. از تساوی مقابل ذوب‌آهن و صنعت نفت در آزادی گرفته تا توقف مقابل تیم‌های بحران‌زده نیم‌فصل اول ازجمله استقلال خوزستان و مس رفسنجان. اگرچه شکست مقابل الدحیل در حضور بیش از 45 هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی را می‌توان تلخ‌ترین نتیجه این تیم در چند سال اخیر دانست که منجر به حذف تیم یحیی از لیگ قهرمانان شد. اتفاقی که اگر رخ نمی‌داد این پرسپولیس فعلی شاید توان فینالیست شدن دوباره در آسیا را داشت. به هر شکل اگر بخواهیم 9 هفته ابتدایی لیگ را با 9 هفته ابتدایی نیم‌فصل دوم مقایسه کنیم باید گفت تیم اوسمار 5 امتیاز بیشتر از تیم گل‌محمدی به دست آورده است.

 چرا تیم اوسمار بهتر از تیم یحیی است؟

یک تیم برای اینکه از هر نظر بهترین باشد باید چند شاخصه را رعایت کند. اول اینکه عملکرد خوبی را در فصل نقل و انتقالات داشته باشد و بر حسب نیازهایش بازیکن بخرد و تیمی کامل و بالانس را وارد مسابقات کند. اتفاقی که در نیم‌فصل برای پرسپولیس به بهترین شکل رخ داد. بازیکنانی چون عبدالکریم حسن، اوستون اورونوف و محمد خدابنده‌لو هر یک در روند رو به جلوی پرسپولیس تاثیر‌گذار بوده‌اند. البته این مساله شاید در مورد خدابنده‌لو کمتر صدق کند، از این جهت که او همچنان بازیکن تعویضی تیمش است اما با این‌حال جانشینی مطمئن برای سروش رفیعی بوده است. مساله مهم دیگر آماده‌سازی تیم بود که سرخپوشان دوران آماده‌سازی‌شان را به بهترین شکل در تعطیلات طولانی نیم‌فصل طی کردند، حتی طولانی‌تر از ابتدای فصل. در شرایط فعلی پرسپولیس اگر بهترین تیم در پرس کردن حریفانش نباشد، جزء دو تیم برتر است. مساله سومی که به جرات می‌توان گفت اوسمار به پرسپولیس اضافه کرده، کارهای ترکیبی و سرعتی برای رسیدن به گل در کنار انتقال سریع توپ از دفاع به حمله در کمترین زمان ممکن است. در زمان یحیی سرخپوشان به فوتبال مالکانه و پاس‌های عرضی علاقه بیشتری نشان می‌دادند اما در تیم اوسمار تعداد پاس‌ها کمتر شده اما پاس‌ها بیشتر در طول و سرعتی بوده است. ضمن اینکه سرخپوشان در ضدحملات نیز خطرناک هستند.

 نگاه به آینده

در شرایط فعلی تنها مساله‌ای که آینده پرسپولیس را به خطر انداخته بحث مشکلات مالی این باشگاه است. مشکلاتی که باعث شده برخی از ستاره‌های این تیم در جمع‌های خصوصی صحبت از رفتن کنند. از این جهت که همبازیان آنها در تیم ملی دو تا سه برابر در تیم باشگاهی داخلی خود دستمزد گرفته‌اند اما آنها فقط 37 تا 39 درصد از قراردادشان را تا اینجای فصل دریافت کرده‌اند. در چنین شرایطی طبیعی است که این دسته از سرخپوشان برای ماندن در این تیم دچار تردید شده و تحت تاثیر پیشنهادهای وسوسه‌کننده تیم‌های رقیب و متمول قرار بگیرند. در این میان اوسمار ویرا به خوبی از شرایط تیمش آگاهی دارد و می‌داند تیمی که در اختیارش قرار گرفته حداقل در 10 سال اخیر تا این حد کامل و پرمهره نبوده است. به خاطر همین موضوع اوسمار سخت در تلاش است که تیمش را به‌طور کامل برای فصل بعد حفظ کرده و فقط یکی دو بازیکن باکیفیت بالا به ترکیب تیمش اضافه کند. او یک مهاجم نوک با توان دوندگی بالا، قدرت بالای سرزنی و گلزنی را برای تقویت خط حمله تیمش برای فصل آینده مدنظر دارد.

 باشگاه چقدر با مرد برزیلی هم‌مسیر است؟

اگرچه اوسمار به دنبال این است که کل تیمش را برای فصل بعد در اختیار داشته و یکی دو مهره خوب دیگر هم به تیمش اضافه کند اما قدر مسلم او به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه تصمیم بگیرد بلکه نیاز به این دارد که باشگاه پرسپولیس نیز او را همراهی کند. اتفاقی که تا الان رخ نداده و همین مساله اوسمار را نگران کرده است. اول اینکه سرخپوشان طلب زیادی از باشگاه بابت این فصل و فصل قبل دارند و اکثر آنهایی که قراردادشان رو به اتمام است تا زمان دریافت مطالبات‌شان، برای تمدید قرارداد اقدامی نخواهند کرد. مساله دیگر اینکه خود اوسمار نیز هنوز تکلیفش را برای فصل آینده نمی‌داند و فقط در رسانه‌ها شنیده که باشگاه به وی پیشنهاد تمدید قرارداد داده است. او تا الان به خوبی متوجه شده که برخی نقل قول‌ها از مسئولان باشگاهش فقط در رسانه‌ها بوده و در عمل چیز دیگری از آنها دیده است. به هر شکل انتظار اوسمار از مدیریت باشگاه این است که تا قبل از اتمام لیگ تکلیف ستاره‌های تیمش برای ماندن مشخص شده و قرارداد خودش نیز تمدید شود. ناگفته نماند با تغییر مالکیت در باشگاه پرسپولیس ممکن است تغییرات مدیریتی زیادی در این باشگاه رخ دهد و در آن صورت باید دید سیاست مدیریت جدید باشگاه برای فصل آینده چه خواهد بود. آنچه الان محرز است اوسمار تمایل زیادی دارد در پرسپولیس بماند و با تقویت این تیم به دنبال نتایج خیلی بهتر از فصل پیش در لیگ نخبگان آسیا باشد. درواقع او دوست دارد با پرسپولیس در آسیا کارهای بزرگی انجام دهد.

منبع فرهیختگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار